Dela sidan:

Olämpligt uttalande av polisledningen i DN

2012-10-08 | Nyheter/Nyheter Förtroendevalda/Nyheter Medlem

Under måndagen publicerade Dagens Nyheter en artikel där en polischef varnar polisstudenter för att berätta negativa saker om polisen för journalister.

Polisförbundet anser att uttalandet är olyckligt. Meddelarfriheten är ett skydd som ska gälla för våra medlemmar liksom för andra yrkeskårer inom offentlig sektor.

– Det är givetvis olämpligt av polisledningen att på ett slarvigt sätt säga till elever på polisutbildningen att de inte berätta negativa saker om verksamheten för journalister. Meddelarfriheten är grundlagstiftad och ett viktigt verktyg för att skapa insyn och transparens i polisarbetet, säger Polisförbundets ordförande Lena Nitz.

Polisförbundet har under lång tid fått signaler att det är lågt till tak inom Polisen. Förbundets medlemmar ska inte behöva oroa sig för att deras relation till arbetsgivaren och polisväsendet skadas om de uppmärksammar allvarliga brister.

– Att polisen granskas av medierna är naturligt med tanke på yrkets komplexitet och det allmänintresse som finns kring polisens arbete. Om det finns brister i verksamheten måste våra medlemmar kunna tala om det, säger Lena Nitz.

Dela sidan: