Dela sidan:

Kampanj: Vad är det värt?

2014-03-06 | Nyheter

Nu startar Polisförbundet en kampanj där vi frågar vad polisyrket är värt. Idag är ingångslönen för en polis 21300 kr. Vi anser att lägstalönerna ska höjas till 25000 kronor.

kampanj_webb_430

Förhandlingarna om ett nytt löneavtal har strandat. Centrala parter har kopplats in, frågan är vad som blir resultatet. Att jobba som polis innebär att man har ett av Sveriges mest krävande yrken. Det är ett riskfyllt jobb och vi har en arbetsmiljö där vi dagligen bekämpar hot och våld. Uppdraget är ansvarsfullt. Rätt omdöme och yrkeskunskap är då helt avgörande för ett rättssäkert samhälle. Vad är vårt arbete värt?

Idag är ingångslönen 21300 kr. Vi anser att lägstalönerna ska höjas till 25000 kronor för att markera polisens värde för medborgarna, öka yrkets status och för att få en bättre löneutveckling. Polisyrket är helt avgörande för ett demokratiskt samhälle i fredstid. Av den anledningen ställs höga krav på polisers omdöme och yrkeskunskap. Av samma anledning ska poliser värderas på ett rimligt sätt. Lägst 25000 kronor från start.

Läs mer om kampanjen

Dela sidan: