Dela sidan:

Frågor och svar om Polisförbundets konfliktförberedelser

2016-04-25 | Nyheter/Nyheter Avtal

Polisförbundet förbereder för en eventuell konflikt i höst.

Vad händer i förhandlingarna om polislöner?

– Förhandlingarna ska återupptas i senare delen av maj efter det att arbetsgivaren är klar med sin löneprocess som de beslutade ensidigt om efter det att förhandlingarna strandade i vintras. De nya lönerna ska sättas retroaktivt från 1 oktober 2015.

Blir det strejk?

– Det vet vi inte än. Att strejka är inget självändamål. Det är ett verktyg vi kan ta till om vi inte får tillräckligt gehör i de frågor vi driver.  Strejk är den yttersta möjligheten. Skulle vi hamna i konflikt finns också andra medel att ta till, exempelvis övertidsblockad.

När vet vi om det blir strejk?

– I sommar inleds förhandlingarna inför nästa avtalsperiod som startar den 1 oktober. Det är alltså först när förhandlingarna kommit igång efter sommaren som vi vet vi vartåt det barkar.

Vad avgör om det blir strejk?

– Framförallt hänger det på i vilken utsträckning Arbetsgivarverket går med på våra krav. Vi är flera förbund som förhandlar tillsammans inom staten. Att vi är många gör oss starka, men medför också att vi behöver de andra förbundens stöd för att driva polisernas sak.

Varför förbereder ni för strejk?

– Löneförhandlingarna i höstas var droppen som fick bägaren att rinna över på många sätt. Det blev påtagligt att vi som fack behöver större inflytande om vi återigen skulle hamna i ett läge där vi inte kommer överens med Polismyndigheten. Därför behöver vi förhandla fram ett nytt avtal som dels ger medlemmarna rätt till löneökningar och dels ger större fackligt inflytande vid förhandlingar inom staten.

Hur får jag veta om det blir strejk?

– Vi kontaktar dig på din privata mejladress. För att vara säker på att vi har rätt adress bör du registrera din aktuella mejladress och mobilnummer här.

Varför inte jobbmejlen?

– Att vi har din privata mejladress betyder att du kan nå oss och vi kan nå dig på en annan adress än den som arbetsgivaren tillhandahar och kontrollerar. På så sätt har du också tillgång till information från ditt fackförbund även under eventuell föräldraledighet eller sjukskrivning. Vi är noga med att bara använda adressen för sådant som är viktigt för dig som medlem i Polisförbundet. Exempelvis får du möjlighet att svara på enkäter som hjälper oss att utveckla Polisen och Polisförbundet.

Kan jag få strejkinformation på andra sätt?

– Om det blir strejk kan du lita på att det kommer att synas på arbetsplatser, höras på medlemsmöten och kommuniceras i alla tillgängliga kanaler. Men det är inte desto mindre viktigt att vi kan nå dig personligen, oavsett om just du blir uttagen till en eventuell strejk eller inte.

Dela sidan: