Dela sidan:

Konfliktförberedelserna påverkas inte av avtalet

2016-06-13 | Nyheter/Nyheter Avtal

Imorgon, tisdagen den 14 juni, genomför Polisförbundet en sedan tidigare planerad konfliktövning. Faktum är att hotet om konflikt är lika närvarande nu som tidigare trots att ett avtal om reviderade polislöner undertecknades under måndagen. Hur kommer det sig? Förhandlingschef  Niklas Simson förklarar:

– Det stämmer att de kärvande förhandlingarna om polislönerna var en viktig orsak till att Polisförbundet började förbereda för konflikt, men det är inte så enkelt som att vi kan gå i konflikt så snart vi misslyckas med att få som vi vill. Vad som händer om vi inte kommer överens med Polismyndigheten avgörs en nivå upp i systemet och det är där vi nu närmast lägger krutet på att få till en förändring.

– I det centrala avtalet (RALS) regleras ordningen för hur förhandlingar som den med Polismyndigheten kan gå till och vad som ska ske om parterna inte blir överens. De svårigheterna vi upplevde i höstas i förhandlingarna om polislönerna stärkte Polisförbundets uppfattning att ändringar måste till i detta avtal och den bedömningen gjorde att vi flaggade för en eventuell konflikt i höst när det centrala avtalet löper ut.

– Den 22 juni startar avtalsrörelsen på central nivå med att Polisförbundet tillsammans med andra statliga förbund utbyter yrkanden med Arbetsgivarverket om ett nytt avtal för statsanställda (RALS). På den här nivån förhandlar vi om högre löner för alla medlemmar (individgaranti) och ökat fackligt inflytande. Det kan låta abstrakt, men fackligt inflytande är en förutsättning för att vi kan få igenom alla våra andra krav. Därför måste vi börja där för att skapa bättre förutsättningar att höja lönerna.

– Lyckas vi få gehör för våra krav här är mycket vunnet nästa gång det är dags att förhandla om nya polislöner.  Med individgarantier i det centrala avtalet får vi en förutsägbarhet i lönesättningen – även om vi återigen skulle ha svårt att komma överens med Polismyndigheten.

– Skulle vi inte lyckas med det kan vi behöva ta till konflikt. Konflikt är inget självändamål utan ett verktyg att ta till om vi inte får tillräckligt gehör för de frågor vi driver.

Dela sidan: