Dela sidan:

”Höjda polislöner är avgörande” Polisförbundet kommentar till Moderaternas rättspolitiska program

2017-09-05 | Nyheter

– Vi välkomnar moderaternas tydliga besked om att höjda polislöner är avgörande för att kunna behålla erfarna poliser och rekrytera nya. Det säger Polisförbundets ordförande Lena Nitz i en kommentar till Moderaternas förslag på nytt rättspolitiskt program.

Moderaternas rättspolitiska talesperson Tomas Tobé presenterade i dag Moderaternas förslag på nytt rättspolitiskt program. Moderaterna vill se 10.000 fler polisanställda till 2025, varav 5.000 ska vara poliser. Sverige ska på sikt komma upp i EU genomsnittet när det gäller antal poliser per capita.

– Det är bra att (M) så tydligt markerar att lönefrågan är helt avgörande för om vi ska lyckas behålla de poliser vi har i dag och för att vi ska kunna rekrytera nya. Det krävs handling för att vi ska kunna stoppa flykten från polisen. Det kan inte vänta, det måste ske nu. Det är vårt budskap både till politiker och inte minst till arbetsgivaren, säger Lena Nitz.

– Det är därför bra att moderaterna vill avsätta mer pengar till polisernas löner. Sedan är det arbetsmarknadens parter som bäst bestämmer hur lönemedlen ska fördelas, säger hon.

Polisförbundet är också positiva till Moderaternas besked om höjda straff mot brott mot blåljuspersonal och ökade möjligheter till kränkningsersättning för de poliser som utsätts för brott. Polisförbundet hade dock gärna sett att moderaterna även gått fram med förslag om att göra polisutbildningen till en högskoleutbildning.

– Att vara polis är ett svårt och komplext yrke som måste förändras i takt med resten av samhället.  En högskoleutbildning som stärks med forskning är av största vikt för att polisen ska kunna effektivisera sin verksamhet och utveckla förbättrade arbetsmetoder, säger Lena Nitz.

Dela sidan: