Dela sidan:

Säkerhetspolisens avtal klart

2017-11-02 | Nyheter

Arbetsgivaren och de lokala parterna Polisförbundet, ST och Saco-S har tecknat ett gemensamt kollektivavtal om löner hos Säkerhetspolisen.
I avtalet slår man bland annat fast att alla medarbetare ska ha lönesättande samtal. Revisionstidpunkterna är satta till den 1 oktober 2017, 2018 och 2019. Avtalet innehåller för Polisförbundet och ST riktvärden för revisionsutrymmet. Utrymmet för 2017 är som lägst 2,8 procent, för 2018 som lägst 1,3 procent och för revisionen 2019 som lägst 2,5 procent.
– Det goda fackliga samarbetet har varit en förutsättning för att det så förhållandevis snabbt kunnat nås ett lokalt avtal, säger Polisförbundets Mikael Sjöstedt, ordförande förbundsregion Rikspolisen.
Förutom överenskommelsen om löneökningar har det varit viktigt att nå en samsyn kring senior poliskompetens samt försörjningen av polisiär kompetens.
– Vilket i sin tur ställer krav på anställningsvillkor för att kunna rekrytera poliser, säger Martin Åberg, ombudsman på Polisförbundet.
Det nya avtalet för Polismyndigheten väntas vara klart på nationell nivå före årsskiftet.

Dela sidan: