Dela sidan:

Polisförbundet kommenterar Dan Eliassons avgång

2018-01-31 | Nyheter

Dan Eliasson slutar som rikspolischef.
– Det var ett klokt och nödvändigt beslut av regeringen, säger Lena Nitz, Polisförbundets ordförande.

– Rikspolischefen fick i uppgift att genomföra den största omorganisationen av svensk polis på decennier. Det har varit en turbulent tid, vilket påverkat poliskåren negativt och bidragit till ett lågt förtroende för honom. Det är därför ett klokt och nödvändigt beslut, säger Lena Nitz om att Dan Eliasson ska sluta.

Polisförbundet har länge varit kritiskt till hur omorganisationen genomförts och förbundet och myndighetsledningen har vid flera tillfällen kommit på kant med varandra. Under det senaste året har dock samtalsklimatet blivit bättre.

– Det påbörjade arbetet med att uppvärdera polisyrket måste nu fortsätta. Lönerna måste höjas, arbetsmiljön och ledarskapet måste förbättras. Först då kommer vi att bli fler poliser och resultaten förbättras. Det är jag övertygad om att den som blir nästa rikspolischef är medveten om, säger Lena Nitz.

Hon vill önska Dan Eliasson lycka till framöver.

– Att vara rikspolischef är ett enormt svårt jobb. De senaste åren har varit extra tuffa och en stormig tid. Jag önskar honom allt gott på sitt nya uppdrag.

Dela sidan: