Det här vill Polisförbundet

Våra särskilt prioriterade frågor om arbetsmiljö, löner, polisyrket och jämställdhet och mångfald.
  • Vår politik

Svenska poliser gör ett fantastiskt jobb. Men idag lämnar många poliser yrket. Med högre lön och bättre villkor kan vi få dem att stanna och bli fler.

• Sverige behöver fler poliser

Sverige har polisbrist. Alltför många poliser har lämnat – eller överväger att lämna yrket.

• Arbetsmiljöpolitiskt program

Vårt mål är att skapa de bästa förutsättningarna för ett hållbart yrkesliv som polis.

• Lönepolitiska programmet

Högre lön är en av Polisförbundets högst prioriterade frågor och en central uppgift för ett fackförbund. Vi poliser ska ha rätt avvägda löner utifrån yrkets kompetens, svårighetsgrad, ansvar och risker i arbetet.

• Yrkespolitiska programmet

Polisen spelar en central roll i vårt samhälle och har ett svårt och komplext uppdrag. Därför behöver vi i Polisförbundet ta ett ansvar för att forma verksamheten och polisens uppdrag för att på bästa sätt kunna uppfylla uppdraget: att minska brottsligheten och öka tryggheten.

• Jämställdhets- och mångfaldspolitiskt program

Jämställdhet, mångfald och likabehandling är en fråga om mänskliga rättigheter och allas lika värde, det ligger till grund för hela vårt fackliga arbete.

• Polisens dag

Polisförbundet har instiftat Polisens dag för att uppmärksamma det viktiga arbete våra medlemmar gör varje dag för människors trygghet.

• JA till en bra polis

Vi vill ha ett samhälle där människor känner sig trygga och tilliten till polisen är stor. Då måste polisens effektivitet vara hög och resultaten vara på topp. För det krävs en välutbildad professionell poliskår som kan hantera alla uppkomna situationer och vars metoder bygger på forskning och beprövad erfarenhet.

• Polisberedning – för långsiktighet i polisfrågor

För att skapa bästa möjliga förutsättningar för Sveriges brottsbekämpning krävs en långsiktig politik som bygger på välgrundade omvärldsanalyser. Därför vill Polisförbundet att regeringen tillsätter en varaktig polisberedning.