Attentatet på Drottninggatan har satt stora spår i Sverige och inom svensk polis. Andreas var en av de första poliserna på plats och det välkända fotot på honom, som sprang emot strömmen, kablades ut över världen. I filmen berättar han om sina starkaste minnesbilder från händelsen.

Lena Nitz, Polisförbundets ordförande, skriver idag på sin blogg:

Fem år har nu gått sedan det fruktansvärda dådet på Drottninggatan där människor brutalt och hastigt rycktes bort – en i övrigt helt vanlig eftermiddag då våren kämpande försökte ta plats.
Jag vill använda den här dagen till att hedra minnet av de som inte längre är med oss, men som för alltid lever kvar i vårt minne. Jag tänker på er som förlorade människor som betydde mycket för er och på er som förlorade dem som betydde allra mest.

Men i dessa mörka tider, och till minne av en ofattbart mörk händelse, vill jag också påminna om de människor som sluter upp när det värsta inträffar, som hjälper till på de sätt de kan. Vi såg det på Drottninggatan och vi ser det nu när människor flyr från Ukraina, hur andra kliver fram för att utifrån bästa förmåga hantera konsekvenserna av ondskan. Hur vi tillsammans står upp för människovärdet, för fri- och rättigheter och för demokratin när den är under attack.

Läs blogginlägget i sin helhet:

Tillsammans fortsätter vi att kämpa – till minne av Drottninggatan (Lena Nitz blogg)