Polisens minnesdag instiftades för att hedra polisanställda som omkommit till följd av brott eller olyckor under sin tjänsteutövning. Lördag den 2 oktober hålls en minneshögtid i Kungsholms kyrka i Stockholm där bland annat Polisförbundets ordförande Lena Nitz deltar.

– I år blev dödsskjutningen i Göteborg av vår kollega Andreas en brutal och fruktansvärd påminnelse om vårt yrkes utsatthet, säger Lena Nitz.

– Oavsett om det sker genom brott eller genom en olycka ska ingen av våra kollegor behöva sätta livet till i jobbet. Därför tycker jag att det är viktigt att den här dagen finns. Den ger oss också en möjlighet att samlas på olika sätt runt om i landet för att minnas och hedra alla de som inte längre finns med oss.

I samband med ceremonin kommer det att hållas en tyst minut den 2 oktober klockan 12.00. Deltagandet i Kungsholms kyrka är begränsat på grund av pandemin men valda delar av programmet kommer att visas på polisen.se och i sociala kanaler.

Läs mer om Polisens minnesdag

Fotografi: Nicola Fioravanti, Unsplash