Nordiska Polisförbundets uttalande
Det Nordiska Polisförbundet, som tillsammans representerar alla de nordiska ländernas poliskårer, tar skarpt avstånd mot den ryska invasionen av Ukraina i ett uttalande. Bland annat  skriver man ”Vi ser med förfäran på hur Ryssland agerar för att förtrycka demokrati och mänskliga rättigheter. Värden vi poliser är satta att försvara.”
Nordiska Polisförbundets uttalande i sin helhet

TCO-styrelsens uttalande
TCO-styrelsen, där Polisförbundet är representerade, har gjort ett uttalande där man fördömer Rysslands invasion av Ukraina. Bland annat skriver man att ”Invasionen är ett flagrant brott mot internationell rätt och Ukrainas suveränitet och territoriella integritet. Vi kräver att alla ryska styrkor lämnar Ukraina omedelbart.”

I uttalandet uppmanar man till fortsatt stöd och försök till meningsfull dialog. Styrelsen uttrycker också solidaritet med de fria och oberoende fackföreningarna i Ukraina och med det ukrainska folket.

TCO-styrelsen har beslutat att ge 250 000 kronor ur TCO:s solidaritetsfond till UNHCR:s humanitära arbete i Ukraina.
TCO-styrelsen fördömer Rysslands invasion av Ukraina och ger pengar till UNHCR. (TCO:s webbplats)