Hela samhället deltog i sorgearbetet sedan en polis skjutits till döds i Göteborg natten till den 1 juli. Snabbt startade kollegor insamlingar till de anhöriga och på bara några dagar hade miljonbelopp samlats in.

Samtidigt var det många som hörde av sig och ville bidra till Polisskadestiftelsen, som förvaltas av Polisförbundet. Bidrag till stiftelsen öronmärks inte till någon speciell händelse eller person. Därför kan alla poliser som utsatts för brott i tjänsten söka bidrag ur stiftelsen. Händer det allra värsta finns Polisskadestiftelsen för de anhöriga.

Betydande insamling i sommar

Från juli till början av augusti gjordes 2 682 donationer på allt från 25 kronor till 10 000 kronor. Det var till 99 procent privatpersoner som swishade bidrag. Aldrig tidigare har så många betalat in så mycket till Polisskadestiftelsen efter en enskild händelse, vilket förmodligen beror på att så otroligt många människor numera följer Polisförbundet på sociala medier och därmed uppmärksammat att stiftelsen finns. Tack vare dessa engagerade följares bidrag ökade årets insamlade medel från ungefär 92 000 kronor i juni till drygt 604 000 kronor i mitten av augusti.

Första donationen på 70-talet

Att Polisskadestiftelsen finns kan vi tacka advokaten Fritz Ulrich för. Han donerade den första miljonen (över sex miljoner kronor i dagens penningvärde) på 1970-talet. Detta sedan sju poliser fått sätta livet till under sin tjänstgöring mellan åren 1965 och 1974. Genom stiftelsen ville Fritz Ulrich att majoritetssamhällets helhjärtade stöd för den utsatta poliskåren skulle kunna komma till uttryck.

Så fördelas bidragen

Enligt stiftelsens stadgar ska pengarna förvaltas av Polisförbundet och bidragen beslutas av en nämnd som består av rikspolischefen, Polisförbundets ordförande och numera Stockholms regionpolischef (tidigare länspolismästaren). Hur mycket pengar som fördelas bland de sökande beror på årets avkastning och insamlade medel.

Om du vill bidra

Swisha din gåva till 123 455 95 97 eller gör en insättning till postgirokonto 169 185 7-5.

Om du vill söka

Den sista ansökningsdagen för året är den 1 september så skicka din ansökan redan idag! Stiftelsen har en egen webbplats där du hittar mer information om hur du söker bidrag: polisskadestiftelsen.se.