− Det finns tyvärr fortfarande problem med sexuella trakasserier och tystnadskultur inom Polismyndigheten. Jag önskar verkligen att vi hade kommit längre än vad vi gjort. Det krävs nu betydligt fler insatser kring detta, säger Lena Nitz, Polisförbundets ordförande med anledning av Kalla faktas granskning av sexuella trakasserier och tystnadskultur inom Polisen.

− Vi är en rättsvårdande myndighet som ska se till så att människor följer lagar och regler. Då kan vi själva inte acceptera när någon beter sig illa och kränker andra människor, säger hon.

Sexuella kränkningar och trakasserier förekommer inom Polismyndigheten, det vet vi både genom vittnesmål och undersökningar.

Tolv procent av Polisförbundets medlemmar säger att det under de senast tolv månaderna förekommit sexuella trakasserier på arbetsplatsen. När det bara är kvinnor som svarar uppger 17 procent att det förekommit sexuella trakasserier. Det visar en undersökning från i höstas som Novus gjort på uppdrag av Polisförbundet.

Ny undersökning om sexuella trakasserier och tystnadskultur inom Polisen (pressmeddelande 2020-11-05)

Kollegornas hämnd (Kalla Faktas inslag)

Thornberg måste kliva fram i #metoo (Lena Nitz blogg)

Tystnadskulturen inom polisen har accepterats för länge (Göteborgs-Posten)