Om rollen

Vi söker nu en förbundsjurist med inriktning på arbetsrätt. Rollen innefattar hantering av arbetsrättsliga ärenden, tvisteförhandlingar på lokal och central nivå samt processer i Arbetsdomstolen. Du kommer också arbeta med frågor kopplade till polismyndigheternas personalansvarsnämnder, uppsägningar och skiljande från anställning, men även inom andra juridiska områden. En viktig del av rollen är att samverka med skyddsombud och fackligt förtroendevalda runt om i landet, men också med arbetsgivarföreträdare inom polismyndigheterna samt andra myndigheter så som Arbetsgivarverket.

Du kommer vara rådgivande till förtroendevalda, förbundsstyrelsen och dina kollegor på förbundskansliet. Detta innebär att bereda underlag samt föredra ärenden i olika sammanhang, exempelvis i våra nätverk. En annan del av rollen innefattar att utbilda våra förtroendevalda inom ditt område. Du kommer även att delta i förbundets arbete med olika utvecklingsprojekt, både internt inom förbundet och i samverkan med Polismyndigheten, Säkerhetspolisen, OFR, TCO med flera.

Du blir, tillsammans med sex kollegor, där ni är tre förbundsjurister, en del av enheten Förhandling och rättsskydd. Enheten ansvarar bland annat för att driva förhandlingar som berör medlemmarna, planera, organisera och genomföra avtalsrörelser samt att genomföra beslutad inriktning gällande lönebildning och övriga villkor. Allt detta gör vi för att skapa en bättre arbetsvardag för dagens och framtidens poliser. Förbundets juridiska rådgivning och stöd är en central del av medlemserbjudandet.

Din profil

Du har en juristexamen och mycket goda kunskaper inom det arbetsrättsliga området. Du bör ha några års erfarenhet av att självständigt driva arbetsrättsliga processer, inklusive att agera som ombud i domstol.

Du är kommunikativ och har en god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift.  Som person är du trygg och lösningsorienterad. Du trivs i en roll där du arbetar proaktivt och uppskattar självständigt och teambaserat arbete. Du är en skicklig relationsbyggare med förmåga att bygga värdeskapande nätverk och relationer.

Är du polis, eller har erfarenhet från polismyndigheterna, är det meriterande men inget krav.

Som medarbetare på Polisförbundet tror vi att det är en förutsättning att du har både ett stort samhällsintresse och ett starkt samhällsengagemang.

Vad vi kan erbjuda

På Polisförbundet arbetar du med högaktuella samhällsfrågor och för en yrkeskår som kommer att växa under lång tid framöver. Att växa i den takt som politikerna och medborgarna kräver, och samtidigt se till att de poliser som redan finns vill stanna kvar i yrket, är en utmaning. Polisförbundet vill, och måste, utöva inflytande i syfte att värna poliskårens integritet och professionalism samtidigt som vi alltid har våra medlemmars bästa för ögonen i allt vi gör. I detta arbete kommer du ha en nyckelroll.

Vi kombinerar effektiviteten i digitala arbetssätt med kreativiteten och styrkan i de fysiska mötena. Det ger dig möjlighet att arbeta hemifrån en viss del av arbetstiden. Vi tror att det formar en hållbar miljö och ett förbund i framkant med medarbetare som utvecklas som individer vilket möjliggör starka resultat.

Som anställd på Polisförbundets kansli arbetar du i nya och fräscha lokaler i Solna med fri tillgång till ett välutrustat gym. Vi tillämpar individuell lönesättning med goda anställningsvillkor och vi värnar om våra anställdas hälsa och möjligheter att på ett hållbart sätt kombinera arbetsliv och fritid.

Polisförbundet arbetar för arbetsplatser med ökad jämställdhet, öppet klimat och bekämpar alla former av diskriminering. Vi är övertygade om att mångfald berikar och ser därför gärna både kvinnor och män med olika bakgrund och boendes på olika platser i landet som sökande.

Om Polisförbundet

Polisförbundet är ett fackligt yrkesförbund som organiserar Sveriges poliser. Vi jobbar för att poliskåren ska ha bra villkor och de bästa förutsättningarna för att göra ett bra jobb för allas trygghet. Förbundets vision är ”En poliskår uppskattad och respekterad av alla”. Polisförbundet ingår i TCO och cirka 91 procent av Sveriges poliser är våra medlemmar.

Över 1 800 förtroendevalda poliser och cirka 30 medarbetare på Polisförbundets kansli i Solna arbetar med att skapa goda arbetsvillkor för medlemmarna. Det gör vi bland annat genom förhandlingar, facklig utbildning, medlemsservice, kommunikation, opinionsbildning och påverkan av beslutsfattare på olika nivåer.

Anställningsform: tillsvidareanställning som inleds med provanställning, 6 mån

Startdatum: efter överenskommelse

Placering: Solna med möjlighet att arbeta på distans del av arbetstid.

Ansökan och kontakt

Välkommen med din ansökan senast 31 maj 2024 genom att skicka CV samt personligt brev till jobb@polisforbundet.se

Vid frågor är du välkommen att kontakta Tobias Virolainen, enhetschef Förhandling och rättsskydd på 073-085 25 00 eller tobias.virolainen@polisforbundet.se

Facklig företrädare: Peter Sjögren, Unionenklubben, 076-145 75 90, peter.sjogren@polisforbundet.se

Ansökningarna behandlas löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.