Om rollen

Som chef för enheten profession och påverkan är du ansvarig för förbundets proaktiva påverkansarbete mot arbetsgivare och politiska beslutsfattare. Du ansvarar också för policyutveckling, yrkesfrågor samt våra internationella samarbeten. I uppdraget ingår ett operativt ansvar samt att utveckla strategier för att stärka Polisförbundets inflytande i syfte att nå effekt för våra medlemmar och förtroendevalda.

Enheten består av utredare och polisutbildade ombudsmän med ansvar för olika sakområden. I rollen ingår ett starkt och närvarande ledarskap för att utveckla en optimal arbetsmiljö. Med ett coachande förhållningssätt skapar du förutsättningar för delaktighet, engagemang, ansvarstagande och utveckling.

Du rapporterar till kanslichefen och ingår i ledningsgruppen. I ledningsgruppen pågår ett viktigt utvecklingsarbete där du förväntas ta ansvar tillsammans med övriga ledningsgruppsmedlemmar. Utöver det ingår budget- och målstyrningsarbete samt chefsadministration.

Din profil

För att lyckas i rollen behöver du ha god kännedom om det politiska systemet och erfarenhet av politiskt eller fackligt påverkansarbete. Vi ser gärna att du har arbetat med polis- och rättsfrågor och har en stark drivkraft att bidra till Polisförbundets utvecklingsarbete.

Du behöver ha ledarerfarenhet och ett starkt samhällsengagemang. Vidare är du bra på att utveckla människor, har en mycket god samarbetsförmåga, och kan strategiskt och taktiskt arbeta med helheten. Som ledare är du tillitsfull, inspirerande och närvarande. Du har lätt för att skapa förtroende och goda relationer samtidigt som du är tydlig och prestigelös.

Vad vi kan erbjuda

På Polisförbundet arbetar du med högaktuella samhällsfrågor och för en yrkeskår som kommer att växa under lång tid framöver. Att växa i den takt som politikerna och medborgarna kräver, och samtidigt se till att de poliser som redan finns vill stanna kvar i yrket, är en utmaning. Polisförbundet vill, och måste, utöva inflytande i syfte att värna poliskårens integritet och professionalism samtidigt som vi alltid har våra medlemmars bästa för ögonen i allt vi gör. I detta arbete kommer du ha en nyckelroll.

Vi vill förena det bästa av två världar, där vi kombinerar effektiviteten i digitala arbetssätt med kreativiteten och styrkan i de fysiska mötena. Det ger dig möjlighet att arbeta hemifrån en viss del av arbetstiden. Vi tror att det formar en hållbar miljö och ett förbund i framkant med medarbetare som utvecklas som individer vilket möjliggör starka resultat.

Som anställd på Polisförbundets kansli arbetar du i nya och fräscha lokaler i Solna med fri tillgång till välutrustat gym. Kansliet har goda anställningsvillkor och vi värnar om våra anställdas hälsa och möjligheter att på ett hållbart sätt kombinera arbetsliv och fritid.

Polisförbundet arbetar för arbetsplatser med ökad jämställdhet, öppet klimat och bekämpar alla former av diskriminering. Vi är övertygade om att mångfald berikar och ser därför gärna både kvinnor och män med olika bakgrund som sökande.

Om Polisförbundet

Polisförbundet är ett fackligt yrkesförbund som organiserar Sveriges poliser. Vi jobbar för att poliskåren ska ha bra villkor och de bästa förutsättningarna för att göra ett bra jobb för allas trygghet och för ett välmående demokratiskt samhälle. Förbundets vision är ”En poliskår uppskattad och respekterad av alla”. Polisförbundet ingår i TCO och cirka 91 procent av Sveriges poliser är våra medlemmar.

Över 1 800 förtroendevalda poliser och 30 medarbetare på Polisförbundets kansli i Solna arbetar för att poliser ska vara rätt utbildade, ha rätt lön, rätt villkor och en god arbetsmiljö. Det gör vi bland annat genom juridisk rådgivning, förhandlingar, medlemsservice, facklig utbildning, kommunikation, opinionsbildning och påverkan av beslutsfattare på olika nivåer.

Anställningsform: tillsvidareanställning som inleds med provanställning, 6 mån

Startdatum: efter överenskommelse

Placering: Solna med möjlighet att arbeta på distans del av arbetstid.

Ansökan och kontakt

Välkommen med din ansökan senast 31 maj 2024 genom att skicka CV samt personligt brev till jobb@polisforbundet.se

Vid frågor är du välkommen att kontakta Gazal Amini, kanslichef på 076-814 74 93 eller gazal.amini@polisforbundet.se

Facklig företrädare: Peter Sjögren, Unionenklubben, 076-145 75 90, peter.sjogren@polisforbundet.se

Ansökningarna behandlas löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.