Hej Peppe, vad gör en studerandeombudsman?

– Jag har det övergripande ansvaret för samtliga polisstudenter, oavsett utbildningsform, och våra polisaspiranter. Jag finns där som stöd för både studenter, aspiranter och fackliga, i frågor som rör våra blivande kollegor.

Vad är roligast med ditt jobb?

– Det absolut roligaste är såklart att kunna hjälpa någon som är i behov av stöd. Ofta så behöver studenter någon som förstår vad du går igenom, som besitter kunskap och kan se saker i ett större perspektiv.

– Det är roligt att driva förändring också. En fråga vi drev i många år, och fick igenom, är att studenter redan från början själva ska få välja skola samt polisområde att göra aspiranten i, och sedermera hamna i efter aspiranten. Det får jag ofta höra varit avgörande för många som annars inte hade sökt polisutbildningen.

Varför ska man vara med i Polisförbundet som student?

– För mig är det självklart att vara en del i en gemenskap som jobbar för att blivande kollegor ska få bättre förutsättningar när de kommer ut.

– Vi har jobbat fram så att studenterna får ut kängor redan på polisutbildningen. Vi har också sett till att du själv styr din framtid när du väljer skola och polisområde samt att du pluggar fyra raka terminer på skolan vilket gör dig tryggare när du kommer ut. På så sätt slipper du dubbla boenden och det underlättar vid en eventuell förlängning av aspiranten.

– Händer det något som rör skolan så finns vi där och kan hjälpa till i de flesta lägen. Då är det viktigt att du hör av dig till oss i tid.

Fakta: Om polisutbildningen

Hösten 2023 påbörjade omkring 950 studenter polisutbildningen, som finns på fem orter i Sverige: Umeå universitet, Södertörns högskola utanför Stockholm, Högskolan i Borås, Linnéuniversitet i Växjö och på Malmö universitet. I Umeå, Växjö, Borås och Malmö kan du läsa utbildningen på distans.

Läs också

Peppes bästa tips till polisstudenter

Om att vara polisstudent och med i facket