Därför ska du bli skyddsombud

Många skyddsombud trivs med att vara med i förbättringsarbete och se resultat av det – det kan till exempel handla om att arbeta med förberedelser för en omorganisation, införa nya arbetsmetoder eller komma till rätta med för tung arbetsbelastning.

Du ser till att din arbetsplats fungerar bra och att dina kollegor kan utföra sitt arbete på ett tryggt och säkert sätt.

Hur blir jag skyddsombud?

Hör av dig till din närmaste fackliga styrelse om du är intresserad av att bli skyddsombud. Skyddsombud väljs ofta vid årsmöten och för en treårsperiod.

När du blivit skyddsombud behöver du anmäla det till din arbetsgivare. Ta även kontakt med din närmaste chef för att diskutera och planera hur ni ska samverka i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Det finns tydliga instruktioner du får del av via ditt huvudskyddsombud och/eller fackliga styrelse.

"Som skyddsombud har du fått ett stort förtroende och du har goda möjligheter att påverka och göra skillnad." Patrik Danielsson, nationellt huvudskyddsombud

Vad gäller för skyddsombud?

Arbetsgivaren är ansvarig för arbetsmiljön och måste samarbeta med dig som skyddsombud. Här går vi igenom vad som gäller och vad du har rätt till:

  • Alla arbetsplatser med fem eller fler anställda måste ha ett skyddsombud.
  • Arbetsgivaren är skyldig att informera skyddsombudet om förändringar som rör arbetsmiljön.
  • Du har rätt att ta del av handlingar och få information du behöver från arbetsgivaren.
  • Du får inte hindras från att utföra ditt uppdrag som skyddsombud och ska få den tid som behövs för ditt uppdrag.
  • Du har rätt att gå utbildningar som krävs för uppdraget, detta ansvarar arbetsgivaren och facket gemensamt för.

Skyddsombudets uppgifter

Som skyddsombud representerar du alla dina kollegor, även de som inte är poliser. Några vanliga uppgifter är:

  • Verka för en bra fysisk och psykosocial arbetsmiljö.
  • Övervaka hur arbetsmiljön påverkar hälsa, trivsel och fysiska risker. Upptäcka risker och brister.
  • Begära att arbetsgivaren vidtar åtgärder eller genomför undersökningar vid behov.
  • Ta del av handlingar som rör förändringar med betydelse för arbetsmiljön.
  • Ta emot anmälningar om risker eller brister i arbetsmiljön från kollegor.
  • Se till att arbetsgivaren uppfyller kraven i arbetsmiljölagen och det systematiska arbetsmiljöarbetet.

Vad är systematiskt arbetsmiljöarbete?

Systematiskt arbetsmiljöarbete innebär att kontinuerligt och systematiskt undersöka, genomföra och följa upp åtgärder för att förebygga ohälsa och olycksfall på arbetsplatsen.

Läs om hur vi jobbar med arbetsmiljö

Skyddsorganisationen stöttar

Nya skyddsombud får gå en utbildning för att komma in i uppdraget. Läs om våra fackliga utbildningar

”Du är inte ensam som skyddsombud – vi hjälps åt i flocken.” Patrik Danielsson, nationellt huvudskyddsombud

I och med att du är Polisförbundets representant på arbetsplatsen kan du få frågor om annat än arbetsmiljö från kollegorna. Du kan alltid höra av dig till din närmaste fackstyrelse eller ditt regionalt samordnande huvudskyddsombud om du har frågor.

Inom förbundet är vi cirka 900 skyddsombud och med alla förtroendevalda inräknat så är vi 1 800 personer.