Tema 2024: Poliser för poliser

Kongressen hölls den 24-25 september 2024 i Stockholm och temat var Poliser för poliser. Det står för att vi är många poliser som engagerar oss för att Sveriges poliskår ska få de bästa förutsättningarna att göra ett bra jobb. Det handlar bland annat om bra löner, goda anställningsvillkor och en trygg arbetsmiljö.

I takt med att samhället förändras måste även vi som förbund utvecklas och därför träffas vi för att diskutera, argumentera och för att staka ut en riktning för framtiden. På så sätt kan vi stärka vårt fackliga inflytande för en ny tid.

Highlights från kongressen

Ombud från hela landet, allt från polisstudenter till fackliga veteraner, har jobbat med att ta ut riktningen för att du som polis ska få de bästa förutsättningarna att göra ett bra jobb. Highlights från kongressen hittar du här.

Kongresshandlingar och motioner

Drygt hundra motioner har kommit in från våra medlemmar. Här kan du läsa en förteckning över alla motioner

Här kan du också se resultatet av motionerna, det vill säga vilka beslut som fattades.

Du som är medlem kan logga in för att se alla kongresshandlingar.

Budget för två år

Kongressen tog ställning till förbundets rambudget för de kommande två åren. Budgeten består av en prognos av förbundets intäkter och de kostnader som förväntas för vår verksamhet och olika uppdrag.

Nya program på kongressen

I år var det två nya program som kongressen tog ställning till; likabehandlingsprogrammet och yrkesetik för poliser. Läs mer om dem här!