Varför valde du att engagera dig i facket?

– Det är en slump, men jag halkade in för ett år sen.  Det blir roligare när man lär sig om fackets påverkan och historia, för varje anställd och hur man har jobbat hårt för att stärka anställningen och tryggheten i yrket. Jag är aktiv också för den kommande generationen och ser att det som polisförbundet verkar för inom Polismyndigheten har en påverkan på övriga delar av samhället.

Berätta om ditt uppdrag som förtroendevald!

– Vi har styrelsemöte en gång i månaden och personalombudsmöten. Då samlar vi representanter från alla funktioner, även chefer. Det är ett levande forum där vi tar upp viktiga frågor, mjuka värden och praktiska frågor – allt från trivsel, arbetsmiljö saknar utrustning, nattkrav, kommenderingar. Personalombuden för vidare det vi avhandlar till medlemmarna.

Hur mycket tid lägger du på fackligt arbete?

– Nu lägger jag en dag i månaden – men det blir cirka två veckor om året om man räknar med utbildningar.

Fler intervjuer med förtroendevalda

Robert Nilsson, förtroendevald i Östra Norrbotten

Miriam, förtroendevald i Östersund

Vill du bli förtroendevald?

Så engagerar du dig i Polisförbundet