Den grova brottslighetens våldsamma utveckling förändrar människors liv, utmanar vårt samhälle och pressar polisens resurser. Från flera polisregioner kommer uppgifter om hur det tär på såväl organisation som på individer med konstanta förstärkningar till de områden där skjutningar och sprängningar är som värst.

I det här läget är det helt rätt av regeringen att uttrycka att vi behöver få fler poliser ”så snabbt som möjligt”. Men det måste ske utan att man kompromissar med de egenskaper, kunskaper och förmågor som utmärker en bra polis. Endast så kan vi upprätthålla rättssäkerheten och säkerheten för såväl poliser som allmänhet. Det här vet också våra poliser.

Till Moderaternas parti­stämma som hålls i dagarna vill Polis­förbundet därför ge några viktiga medskick:

• Sätt ansvarsfulla tillväxtmål
  • Frigör polistid
  • Gör polisyrket attraktivt

Debattartikeln hittar du i sin helhet på Svenska Dagbladet

Polisförbundet lanserar ny polispolitik

Gängvåldet kräver att ni samlas över blocken

Inför en kriskommission mot det grova våldet