Delat ut nästan 7 miljoner kronor

Polisskadestiftelsen kan ge bidrag till dig som polis om du skadas i tjänsten på grund av brottslig gärning. Även anhöriga till poliser som omkommit i tjänsten kan få bidrag.

Sedan starten 1974 har drygt 6,9 miljoner kronor delats ut till Polisförbundets medlemmar från stiftelsen.

Så fungerar stiftelsen

Bakgrunden till stiftelsen är en privat gåva från en advokat vid namn Fritz Ulrich. 1974 donerade han en miljon kronor som blev starten för stiftelsen. Han motiverade gåvan i ett brev:

”… det finns inget yrke som i likhet med polismannens utsätter vederbörande för en ständig risk att skadas till liv och lem genom brottsliga gärningar från andra människors sida.”

Polisförbundet förvaltar stiftelsen och bidragen beslutas av en nämnd som består av rikspolischefen, Polisförbundets ordförande och Stockholms regionpolischef.

Hur ansöker man?

Du kan ansöka om bidrag från stiftelsen när du vill. Stiftelsen beslutar om hur pengarna fördelas en gång per år, sista dagen att söka är den 1 september.

Mer om vad du kan få bidrag för och hur du söker

Inte kopplat till facklig verksamhet

Stiftelsen hänger inte ihop med Polisförbundets fackliga verksamhet där vår uppgift i arbetsskadeärenden är att ge rättsligt stöd. I sådana ärenden kan också försäkringspengar falla ut och skadestånd tilldömas av rätten.

Läs också

Poliser utsätts för hot och våld på fritiden

Tips till dig som drabbats av arbetsskada

Vill du bidra till stiftelsen? Såhär gör du