Polisförbundet hörs och syns och under 2023 var förbundets genomslag i media är rekordstort: 3 336 antal införanden i redaktionell media.

5 sätt att trycka tillbaka brottsligheten

För att hantera det mycket svåra läget i Sverige nu och på sikt krävs en kraftfull och ansvarsfull polispolitik. Polisförbundet lanserade under året ett nytt program för ett tryggare Sverige. Ett av förslagen var att regeringen måste tillsätta en kriskommission, något som fick stort genomslag i media.

5 förslag för att stärka samverkan

Polisförbundets lanserade även ett program riktad mot arbetsgivaren då vi anser att den konstruktiva samverkan med polismyndigheterna behöver stärkas. Genom att ta ett gemensamt ansvar kan vi förbättra polisens arbetsmiljö och verksamhet.

Polisens dag

Varje år arrangerar vi Polisens dag för att hylla det viktiga arbete som poliser gör för att skapa ett tryggt samhälle. Den 31 augusti 2023 delade vi hyllningar till kåren och på polisstationer runtom hela landet bjöd vi på fika – över 20 000 chokladbollar och dammsugare gick åt!

Välkomnade ny rikspolischef

Vi fick också möjlighet att välkomna Petra Lundh som ny rikspolischef och Stefan Hector som biträdande rikspolischef. För oss har de varit viktigt att regeringen tillsätter en biträdande rikspolischef eftersom uppdraget som rikspolischef är komplext och det behövs någon vid rikspolischefens sida.

Mest besökta sidan på vår webb

Trafiken till vår webbplats ökade med 10 procent jämfört med föregående år. Under 2023 hade Polisforbundet.se cirka 191 000 besök. En av de mest välbesökta sidorna berättade om det nya löneavtalet.

Nu finns vi även på Instagram

Många följde också Polisförbundens konton på sociala medier. Vi är aktiva på Facebook, Twitter, Linkedin och sedan våren 2023 även på Instagram. Vid åretss slut hade vi 2 500 följare på den för oss nya kanalen.